دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

فهرست مطالب

در دهه 1940، پرسی اسپنسر در Raytheon در حال آزمایش یک مگنترون بود – دستگاهی که مایکروویو تولید می کند – وقتی متوجه شد آب نبات در جیب او ذوب شده است. این کشف تصادفی او را به سمت توسعه آنچه ما امروزه به عنوان اجاق مایکروویو امروزی می شناسیم سوق می دهد. با گذشت سالها، این وسیله آشپزخانه به یکی از موارد دیگر تبدیل شده است که کارهای خانگی را بسیار راحت تر می کند. هنوز سوالاتی در مورد ایمنی اجاق های مایکروویو باقی مانده است. آیا تابش استفاده شده توسط این اجاق ها برای انسان بی خطر است؟ آیا همان تابش باعث از بین رفتن مواد مغذی موجود در غذای ما می شود؟ درذ این مقاله به سوالات متداول در مورد مایکروویو پاسخ می دهیم.

سوالات متداول در مورد مایکروویو

وقتی غذا در مایکروویو پخته شود چه اتفاقی می افتد؟

در سوالات متداول در مورد مایکروویو، مایکروویو نوعی تابش الکترومغناطیسی غیر یونیزه کننده است و برای گرم کردن سریع غذا استفاده می شود. آنها باعث لرزش مولکول ها و ایجاد انرژی گرمایی (گرما) می شوند. طبق FDA، این نوع تابش انرژی کافی برای بیرون راندن الکترون ها از اتم ها را ندارد. این در مقابل اشعه یونیزان است، که می تواند اتم ها و مولکول ها را تغییر دهد و باعث آسیب سلولی شود.

امواج تابش الکترومغناطیسی یا مایکروویو توسط یک لوله الکترونیکی به نام مگنترون تحویل می شود. این امواج توسط مولکول های آب موجود در غذا جذب می شوند و باعث لرزش سریع [مولکول ها] و در نتیجه غذای گرم می شوند.

این را ببینید  پنج مشکل رایج مایکروویو و نحوه رفع آنها

اجاق های مایکروویو از امواج الکترومغناطیسی با طول و فرکانس بسیار خاص برای گرم کردن و پخت غذا استفاده می کنند. این امواج با استفاده از انرژی آنها برای تولید گرما، مواد خاصی را هدف قرار می دهند و در درجه اول این آب موجود در غذای شما است که گرم می شود.

بیشتر بدانید: بهینه کردن مایکرووفر lg

در صورت وجود چه تغییراتی در مولکول غذا رخ می دهد؟

خیر. تغییرات مولکولی بسیار کمی با مایکروویو اتفاق می افتد، به دلیل کم بودن امواج انرژی. از آنجا که آنها امواج غیر یونیزه کننده محسوب می شوند، تغییرات شیمیایی در مولکول های موجود در غذا اتفاق نمی افتد.

هنگامی که غذا در مایکروویو گرم می شود، انرژی به غذا جذب می شود و باعث قطبی شدن و چرخش یون های موجود در غذا می شود. این همان چیزی است که اصطکاک و در نتیجه گرما ایجاد می کند. بنابراین، تنها تغییر شیمیایی یا فیزیکی غذا این است که اکنون غذا گرم می شود.

توجه: مولکول های آب موجود در مواد غذایی مایکروویو با جذب امواج تابش الکترومغناطیسی به سرعت لرزش می کنند. غذای مایکروویو پخته و پخته شده به دلیل حرکت سریع و تبخیر سریع مولکول های آب، بافت لاستیکی و خشک تری پیدا می کند.

مایکروویوها باعث حرکت سریع مولکولهای آب و ایجاد اصطکاک بین آنها می شوند – این باعث تولید گرما می شود. مولکول های آب در پاسخ به میدان الکترومغناطیسی ایجاد شده توسط مایکروویو، قطبیت را تغییر می دهند، معروف به “تلنگر”. با خاموش شدن مایکروویو، میدان انرژی از بین رفته و مولکول های آب از تغییر قطبیت متوقف می شوند.

این را ببینید  زمان تعویض مایکروویو

چه تغذیه ای، در صورت وجود، هنگام غذا در مایکروویو اتفاق می افتد؟

در مورد سوالات متداول در مورد مایکروویو خیر: هنگام گرم شدن، بدون توجه به اینکه در مایکروویو، اجاق گاز یا اجاق گاز پخته شده باشد، برخی از مواد مغذی تجزیه می شوند. با این حال، هاروارد هلث اظهار داشت غذایی که برای کمترین زمان پخته می شود و از مایعات تا حد ممکن کم استفاده می کند، به بهترین وجه مواد مغذی را حفظ می کند. مایکروویو می تواند این کار را انجام دهد، زیرا یک روش سریع تر برای پخت و پز است.

یک مطالعه در سال 2009 که میزان تلفات مواد مغذی ناشی از روشهای مختلف پخت و پز را مقایسه کرد، نشان داد که کباب کردن، پخت مایکروویو و پخت [روشهایی هستند] که کمترین تلفات مواد مغذی و آنتی اکسیدان را ایجاد می کنند.

توجه: محتوای آب درون غذای مایکروویو با گرم شدن سریع آن کاهش می یابد. وقتی در مایکروویو پخته یا بیش از حد پخته شود، ممکن است بافت غذا نامطلوب شود. پروتئین ممکن است لاستیکی شود، بافت های ترد نرم شوند و غذاهای مرطوب خشک شوند.

به همین ترتیب، ویتامین C یک ویتامین حساس در آب است و بیشتر از پخت و پز همرفت مستعد تخریب در اثر پخت مایکروویو است. با این وجود، در حالی که پخت با مایکروویو می تواند آنتی اکسیدان (غلظت ویتامین و عناصر فیتونی گیاهان خاص) را کاهش دهد، آنها می توانند سایر مواد مغذی را در همان گیاهان نسبت به سایر روش های پخت مانند تفت دادن یا سرخ کردن حفظ کنند.

این را ببینید  علت روشن شدن مایکروویو بعد از باز کردن درب

بخوانید: عدم کار کردن مایکروویو

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × چهار =