دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

فهرست مطالب

دستگاه‌های مایکروفر از دستگاه‌های پرکاربرد در آشپزخانه هستند که تقریبا می‌توان هر کاری در زمینه آشپزی را با آنها انجام داد. یکی از مشکلاتی که اکثر کاربران با آن مواجه هستند، برق‌دار بودن بدنه مایکروفر است. این مشکل می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد مانند محل نصب، شرایط نگهداری از دستگاه، فردی که آن را لمس می‌کند و … . در این مقاله قصد داریم به بررسی علل برق‌دار بودن بدنه مایکروفر بپردازیم و به در زمینه  رفع این مشکل چند مورد را ذکر کنیم. بدنه مایکروفرها اغلب از فلز بوده و مستقیما به برق وصل می‌شوند. برق داشتن بدنه فلزی مایکروفر نمی‌تواند نشانه معیوب بودن قطعی این دستگاه باشد، بلکه باید با بررسی شرایط و محیط، سعی کنیم دلیل این مشکل را پیدا کرده و آن را رفع نماییم.

مقالات بیشتر: تعمیرات مایکروفر.

سیم ارت مایکروفر

مایکروفر چیست

امروزه تقریبا در هر خانه‌ای مایکروفرها وجود دارند. مایکروفرها جای اجاق‌ها و فرهای بزرگ که فقط نیم ساعت طول می‌کشید تا خودشان راگرم کنند، گرفته‌اند و تبدیل به یکی از محبوب‌ترین وسایل خانگی شده‌اند. این دستگاه‌های پرکاربرد تقریبا در هر زمینه‌ای قابل استفاده می‌باشند. گرم کردن غذا، پختن مواد غذایی، استرلیزه کردن، یخ‌زدایی، خشک کردن میوه، گرم کردن مایعات، درست کردن پاپ کورن و … برخی از کاربردهای زیاد مایکروفر هستند. مایکروفرها برای پختن یا گرم کردن مواد غذا از امواج الکترومغناطیسی با طول موج کوتاه استفاده می‌کنند. با تابیده شدن این امواج به سطح ماده غذایی، مولکول‌های آن به حرکت در می‌آیند. این حرکت باعث ایجاد گرم و در نهایت باعث پخته شدن ماده غذایی می‌شود.

این را ببینید  کار نکردن صفحه نمایشگر مایکروویو

مایکروفرها نیز مانند سایر وسایل برقی پس از مدتی، دچار استهلاک شده و خراب می‌شوند. برخی از مشکلاتی که معمولا برای مایکروفر پیش می‌آید را در زیر ذکر می‌کنیم:

  • برق‌دار بودن بدنه مایکروفر.
  • گرم نکردن غذا.
  • کار نکردن لامپ داخل محفظه.
  • خاموش شدن ناگهانی دستگاه در زمان کار.
  • نچرخیدن سینی‌گردان.
  • کار نکردن گریل مایکروفر.
  • روشن نشدن دستگاه.
  • سوختن مداوم و مکرر فیوز دستگاه.

علل برق‌دار بودن بدنه مایکروفر

وجود برق و الکتریسیته ساکن در دستگاه‌های برقی، مشکلی است امروزه بسیاری از مشتریان با آن مواجه هستند. برق‌دار بودن بدنه مایکروفر چند علت کلی دارد که در زیر آنها را ذکر کردیم:

در زمانیکه از دستگاه استفاده می‌کنید، دست‎های شما خیس است.

  • لباس و یا بدن شما به علت لمس یک شی، دارای الکتریسیته ساکن شده است و با لمس بدنه فلزی، حس برق‌گرفتگی در بدن شما ایجاد می‌شود.
  • عایق سیم برق دستگاه، پاره شده است و سیم لخت است و در نتیجه برق را به بدنه انتقال می‌دهد.
  • لمس قسمت فلزی که به دلیل مشکل در اتصال به زمین پیش می‌آید.
  • محل نصب مایکروفر دارای رطوبت و نم است.

نحوه رفع برق‌دار بودن بدنه مایکروفر

ابتدا باید مطمئن شوید که برق‌دار بودن بدنه مایکروفر فقط مربوط به مایکروفر است یا برای سایر لوازم الکتریکی نیز اتفاق می‌افتد. برای این کار اجسام دیگر مثل یخچال، ماشین لباسشویی و … را لمس کنید. اگر همچنان احساس برق گرفتگی دارید با مشکل استاتیک بدنه اجسام روبرو هستید. این مسئله در حالت عادی مشکلی ایجاد نمیکند اما در برخی مواقع با شوک الکتریکی 229 ولت روبرو هستید که این میزان ولتاژ خطرناک و در برخی موارد کشنده است و باید سعی کنید مشکل را برطرف نمایید. در برخی موارد مشکل برق‌دار بودن بدنه مایکروفر به سبب، وجود اشکال در سیم‌کشی و اتصالات دستگاه است. بهتر است قبل از استفاده از این دستگاه، از محافظ‌های برق مخصوص لوازم آشپزخانه استفاده کنید تا از بروز مشکل در قسمت برق و برد، جلوگیری نمایید. این محافظ‌ها از نوسانات برق جلوگیری می‌کنند.

این را ببینید  رفع E.Coli با مایکروویو

مقالات بیشتر : تعمیرات مایکروفر و مگنترون

چند راه خل برای رفع مشکل برق‌دار بودن مایکروفر

اگر بخشی از سیم‌کشی دستگاه با مشکل روبرو شده باشد، باعث ایجاد جریان ناهمگون برق در دستگاه شده و به بدنه برخورد می‌کند. در نتیجه مشکل برق‌دار بودن بدنه مایکروفر بروز پیدا می‌کند. ابتدا باید از طریق فیوز یا جعبه فیوز، جریان برق ساختمان را قطع نمایید. سپس مایکروفر را از برق بکشید و سیم اتصال دهنده خنثی در سه شاخه، سیم اتصال بین زمین و سیم‌کشی کل خانه را بررسی نمایید. اتصال سیم ارث برای تخلیه بار الکتریکی جمع شده در دستگاه برقی است. در بدنه دستگاه‌های فلزی این جریان وجود دارد و دلیل برق‌دار بودن بدنه مایکروفر نیز به همین دلیل است. بنابراین باید این اتصال را به درستی برقرار کنید.

سیم ارت توستر

راه‌حل دیگر برای حل مشکل برق‌دار بودن بدنه مایکروفر، استفاده از باکس‌های عایق‌بندی است. معمولا در آشپزخانه‌های امروزی برای هر وسیله الکتریکی یک چهار چوب مانند کابینت طراحی شده است که مشکل برق‌دار بودن این دستگاه‌ها را حل نماید. سعی کنید وسیله برقی را حتما در محل طراحی شده، قرار دهید. جنس لباس نیز در بروز چنین اختلالی بسیار موثر است. الیاف مصنوعی مثل پلی استر، پشم، ساتن و … تا حد زیادی جریان الکتریسیته را انتقال می‌دهند. بنابراین بهتر است از پارچه‌هایی از جنس نخ و پنبه استفاده نمایید. اگر کابینت یا کانتری که مایکروفر روی آن قرار گرفته، به هر علتی خیس می‌شود، باید سریعا آن را خشک کنید.

سخن پایانی

مایکروفرها دستگاه‌های پرکاربردی هستند که زندگی افراد به شدت به آن وابسته است. این دستگاه‌ها نیز مانند هر وسیله الکتریکی دیگری دچا رمشکل می‌شوند. یکی از این مشکلات برق‌دار بودن بدنه مایکروفر است. بروز این اختلال عوامل متعددی دارد. خیس بودن سطح، معیوب بودن کابل برق، جنس لباس فردی که با دستگاه کار می‌کند و … برخی از این عوامل هستند.

این را ببینید  خطرات اجاق های مایکروویو

مقالات بیشتر: نحوه تعویض دیود مایکروفر.

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + هفت =