دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

فهرست مطالب

در خطر مواد غذایی با مایکروویو به نظر می رسد امروزه هر آشپزخانه ای با وجود توانایی کارآمد در پخت و پز، یخ زدایی و گرم کردن مجدد انواع غذاهای مختلف، بدون مایکروویو (مجهز) نیست. دستگاه دستی برای انجام این کار از اشعه مایکروویو استفاده می کند. این نوعی تابش الکترومغناطیسی شبیه امواج رادیویی و نور مادون قرمز است.

اگرچه اینترنت به طور کلی ایمن شناخته می شود، اما اینترنت با مقالاتی در مورد خطرات ناشی از تابش مایکروویو برای غذای شما سرشار است. برخی ادعا می کنند که استفاده از مایکروویو می تواند باعث (آب مروارید و سرطان) شود. در نوشته های دیگر آمده است که (مواد مغذی موجود در مواد غذایی را از بین می برد).

اگر این را باور دارید، اجاق گاز (قاتل) در آشپزخانه شما باید منظره ای وحشتناک باشد، اما در واقع هیچ تحقیقی برای حمایت از خطرات احتمالی پخت مایکروویو وجود ندارد. امیدواریم بتوانیم با بررسی برخی ادعاهای خطرناک رایج علیه شواهد، ترس شما را برطرف کنیم.

آیا مواد مغذی را از بین می برد؟

در خطر مواد غذایی با مایکروویو قرار دادن غذاهای خام در هر نوع فرآیند – از جمله گرمایش و سرمایش – منجر به تغییر در خصوصیات فیزیکی، ترکیب شیمیایی و مشخصات تغذیه ای آنها می شود.

اگر مواد مغذی از غذاهای پخته شده در مایکروویو از بین برود، دلیل این امر این است که از درجه حرارت بیش از حد بالا استفاده شده یا مدت زیادی پخته شده است. ترکیب صحیح زمان و دما می تواند ضمن حفظ طعم، بافت و رنگ غذاها، باعث حفظ بیشتر مواد مغذی شود.

این را ببینید  اجاق مایکروویو و سلامتی

زمان و درجه حرارت مورد نیاز به نوع غذا بستگی دارد. غذاهای پرخطر مانند گوشت، ماهی و تخم مرغ باید حداقل 60 heated گرم شوند تا ایمن نباشند.

پخت و پز مایکروویو بعید است که بر ویتامین ها و سایر ترکیبات مرتبط با بهبود سلامتی تأثیر منفی بگذارد. به عنوان مثال، پخت سریع در واقع به حفظ گروهی از مواد شیمیایی مفید، پلی فنول ها – که فعالیت آنتی اکسیدانی کل مواد غذایی را افزایش می دهند – در سبزیجات سبز کمک می کند.

در یک مطالعه، مایکروفر یا سبزیجات بخارپز، مانند کلم، هویج، گل کلم و اسفناج، با پخت و پز مقایسه شد. این مطالعه نشان داد سبزیجاتی که تحت فشار پخته شده اند نسبت به سبزیجاتی که مایکروویو یا بخارپز هستند، فیبر نامحلول بیشتری از بدن از دست می دهند که برای سلامت روده مفید است.

یک ماده مغذی کلیدی که معمولاً هنگام پختن سبزیجات از بین می رود، ویتامین C است که کمبود شدید آن می تواند به شرایطی مانند اسکوربوت منجر شود. اما جوشاندن سبزیجات بیش از مایکروویو کردن باعث از بین رفتن مواد مغذی می شود. این بدان دلیل است که مواد مغذی محلول در آب هنگام جوش آمدن به راحتی در آب شسته می شوند، در حالی که در مایکروفر از آب بسیار کمی استفاده می شود.

انفجارهای کوتاه گرما، مانند مواردی که در پخت مایکروویو استفاده می شوند، می توانند بیشتر ویتامین C یک گیاه را حفظ کنند.

بیشتر بدانید: تعمیر عدم کارکرد مایکروویو

آیا باعث سرطان می شود؟

در خطر مواد غذایی با مایکروویو برخی از بهترین ترکیبات ایجادکننده سرطان، آمین های معطر هتروسیکلیک (HCA) هستند. این مواد به طور طبیعی در غذاهای غنی از پروتئین مانند گوشت و ماهی در حین پخت تشکیل می شوند و اگر گوشت برای مدت زمان طولانی و در دمای بالاتر پخته شود، تشکیل می شود.

این را ببینید  تابش اجاق مایکروویو

روش پخت و پز یک عامل اصلی موثر در شکل گیری HCA است. برخی از محققان گزارش کرده اند که HCA در مرغ در سطوح بالاتر در حالی که در مایکروویو پخته می شود، در مقایسه با سرخ شده، کباب پخته یا پخته شده تشکیل می شود.

اما هیچ تحقیقی ادعا یا ارتباطی بین مصرف منظم طیور با مایکروویو و سرطان نشان نداده است.

یک مطالعه اخیر نشان داده است که ماهی کباب شده حاوی HCA بیشتری نسبت به ماهی پخته شده در مایکروویو است، در حالی که HCA در گوشت گاو مایکروویو به هیچ وجه قابل تشخیص نیست. همچنین، ذوب شدن گوشت گاو و گرم شدن مجدد گوشت یا ماهی که قبلاً پخته شده در مایکروویو فقط برای چند دقیقه است، هیچ HCA اضافی تولید نمی کند.

بسته بندی پلاستیکی مضر است؟

برخی شواهد نشان می دهد که مواد شیمیایی موجود در بسته بندی های پلاستیکی هنگام مایکروویو می توانند به غذاها مهاجرت کنند، که با افزایش خطر سرطان همراه است.

اما بیشتر ظروف، بسته بندی ها و بسته بندی های پلاستیکی امروزی به طور خاص برای مقاومت در برابر دمای مایکروویو طراحی شده اند.

اگر بسته بندی به عنوان ایمن مایکروویو به بازار عرضه شود، دارای نماد مایکروویو باشد یا دستورالعمل استفاده مناسب از مایکروویو را ارائه دهد، برای پخت یا گرمایش مایکروویو ایمن است.

شستن سموم مضر یا ترکیبات (سرطان زا) از محصولات بسته بندی شده مناسب در حین مایکروویو در استرالیا بسیار بعید است، اگرچه این منطقه می تواند از تحقیقات بیشتر بهره مند شود.

بخوانید: کار نکردن دکمه یا صفحه لمسی مایکروویو

این را ببینید  فن خروجی مایکروویو
‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 9 =