دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

فهرست مطالب

ماکروفر یا مایکروفر را می‌توان یکی از محبوب‌ترین و مرسوم‌ترین وسایل در آشپزی به شمار آورد. افراد شاغل که فرصت اندکی برای آشپزی دارند، ترجیح می‌دهند به جای اجاق یا گاز از ماکروفر استفاده کنند. زیرا این دستگاها علاوه بر صرفه‌جویی در وقت تازگی و طعم مواد غذایی را به خوبی حفظ می‌کنند. در این مقاله به بررسی ماکروفر یا مایکروفر می‌پردازیم. در ابتدا تعریفی از این دستگاه خواهیم داشت. در ادامه نحوه عملکرد و مزایا استفاده از آن را برمی‌شماریم. همچنین در مورد ساختار ماکروفر و کاربردها آن نیز بحث خواهیم نمود. در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

مطالب مرتبط: تعمیرات مایکروفر .

بهترین مدل ماکروفر

ماکروفر یا مایکروفر چیست

ماکروفر یا مایکروفر یا (Microwave) پس از اجاق گاز و فر، سومین روش پخت و پز در منازل به شمار می‌رود. روش کار ماکروفر براساس امواج الکترومغناطیسی است. این امواج با سرعت بالایی درون محفظه دستگاه منتشر شده و باعث پخته شدن مواد غذایی می‌گردند. کاربردهای این دستگاه بسیار زیاد است و شامل پخت غذا، خشک کردن مواد غذایی ومیوه، استرلیزه و پاستوریزه کردن مواد و … می‌شود. این دستگاه در اندازه‌های مختلف در بازار وجود دارند که کارکردهای متفاوتی نیز دارند. دستگاه‌های ماکروفر یا مایکروفر که برای مصارف خانگی در بازار وجود دارند، برنامه‌های پخت غذایی متفاوتی دارند. در دستگاه‌های صنعتی و تجاری، بیشتر برای استرلیزه کردن و یا پیش پخت غذا به کار می‌روند. برای مثال کارخانه‌های تولید سیب‌زمینی نیم‌پز، ماکارونی، نودل، بیکن، چیپس و … جز کارخانه‌هایی هستند که از ماکروفرهای صنعتی در ابعاد بزرگ استفاده می‌کنند.

نحوه عملکرد و مزایای استفاده از مایکروفر

ماکروفر یا مایکروفر بدون استفاده از شعله باعث پخته یا گرم شدن غذا می‌شود. گرمایش دستگاه به وسیله قطعه‌ای به اسم ترانسفورماتور انجام می‌شود.این قطعه فرکانس‌های خاصی از امواج الکترومغناطیسی تولید می‌کند. این امواج، باعث می‌شوند که مولکول‌های غذا به جنب و جوش بیفتند. هنگامی که مولکول‌های مواد غذایی به جنبش در می‌آیند، انرژی گرمایی تولید می‌شود. این انرژی گرمایی باعث گرم شدن و در نهایت پخته شدن مواد غذایی می‌شود. فرآیند گرم شدن در مواد مایع بهتر و سریع‌تر انجام می‌شود. این به این دلیل است که آب، انرژی مغناطیسی را بهتر جذب می‌کند. همچنین معمولا ظروفی که در محفظه دستگاه قرار می‌دهیم، معمولا گرم نمی‌شوند.

این را ببینید  فن خروجی مایکروویو

برای استفاده از ماکروفر یا مایکروفر می‌توان دلایل زیادی را برشمارد. در زیر به برخی از این موارد اشاره خواهیم کرد:

  • کم شدن زمان پخت و پز و آشپزی: در زمان استفاده از ماکروفر، زمان اشپزی معمولا به میزان یک چهارم روش‌های معمول، کاهش پیدا می‌کند.
  • حفظ مواد مغذی غذا: در روش پختن غذا بوسیله اجاق و گاز، مقداری از مواد مغذی غذا بین برود. اما در روش آشپزی با ماکروفر یا مایکروفر هیچ کدام از مواد مغذی آن از بین نمی‌روند.
  • حفظ طعم غذا: به دلیل کاهش زمان پخت مواد، تازگی و طعم خوب مواد غذایی از بین نمی‌رود. در زمان خوردن احساس مانده بودن مواد غذایی نخواهید داشت.
  • مصرف کم انرژی: ماکروفر با مصرف بهینه انرژی در زمان آشپزی باعث شده است که علاقه مشتریان به خرید این دستگاه پرکاربرد، افزایش پیدا کند.

کاربردهای ماکروفر

ماکروفر یا مایکروفر دستگاهی است که تقریبا می‌توان هر کاری را در زمینه آشپزی انجام داد. این دستگاه هم در مصارف خانگی بسیار پرکاربرد هستند و کاربردهای صنعتی زیادی دارند. در این بخش به برخی از کاربردهای ماکروفر اشاره می‌کنیم:

  • پخت انواع گوشت: زمانیکه انواع گوشت را با اجاق می‌پزید، در برخی موارد، سطح خارجی آن پخته و یا حتی سوخته شده ولی بخش بیرونی آن هنوز خام است. همچنین ممکن است لکه‌های خون روی گوشت دیده شود. اما در زمان پخت گوشت با ماکروفر یا مایکروفر ، امواج الکترومغناطیسی، در تمامی بافت‌های آن نفوذ کرده و باعث می‌شوند که فرآیند پخت کامل انجام شود. بنابراین تمامی اجزای آن بصورت یکنواخت پخته شده و زمان پخت تا پنجاه درصد کاهش پیدا می‌کند.
  • یخ‌زدایی: این فرآیند یکی از برنامه‌های محبوب در ماکروفر است. هنگامی که زمان ندارید تا برای آب شدن مواد یخ‌زده صبر کنید، می‌توانید آن را در ماکروفر گذاشته تا در عرض چند دقیقه یخش آب شود.
  • خشک کردن مواد غذایی: میوه خشک، مغزه‌های و گل‌ها، جز تنقلات مرسوم و محبوب در بین افراد مختلف هستند. این فرآیند بوسیله ماکروفر یا مایکروفر تنها در عرض چند دقیقه و به سادگی امکان‌پذیر می‌شود. همچنین خشم کردن مواد با ماکروفر، بهداشتی‌تر است. اما بدون استفاده از ماکروفر، ماده غذایی مورد نظر باید چندین روز جلوی آفتاب گذاشته شود.
  • استرلیزه کردن مواد غذایی: یکی از برنامه‌های پرکاربرد در ماکروفر است. امواج الکترومغناطیسی با نفوذ در عمق مواد غذایی، باعث می‌شوند که تمامی آب‌های موجود تبخیر شده و رشد باکتری به حداقل برسد. بنابراین استرلیزه کردن مواد غذایی به خوبی انجام خواهد شد.
این را ببینید  مزایا و معایب مایکروفر

سخن پایانی

ماکروفر یا مایکروفر دستگاهی است که از پختن و گرم کردن مواد غذایی تا خشک کردن میوه و … را در کمترین زمان ممکن و به بهترین حالت انجام می‌دهد. با انجام آشپزی بوسیله ماکروفر، تازگی و طعم مواد به خوبی حفظ شده و زمان پخت به حداقل می‌رسد. یخ‌زدایی، خشک کردن مواد غذایی، استرلیزه کردن و پخت انواع مختلف گوشت و … از کاربردهای زیاد و متنوع این دستگاه پرکاربرد هستند.

بیشتر بخوانید: اجاق ماکروویو چیست

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + 5 =