دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

فهرست مطالب

مایکروفر دستگاهی است که برای آشپزی یا گرم کردن غذا استفاده می‌شود. این دستگاه پرکاربرد برای انجام آشپزی از المنت تابشی و اشعه مایکروفر استفاده می‌کنند. این فرآیند سبب ایجاد گرما و افزایش سرعت در پخت مواد غذایی می‌شود. این دستگاه است با ولتاژ بالای برق کار می‌کند، بنابراین باید در زمان کار کردن نکات ایمنی را رعایت کنید و از نصب صحیح و بدون نقص آن، اطمینان حاصل کنید. مایکروفرها دستگاه‌ها دستگاه‌هایی هستند که معمولا قیمت بالایی دارند، بنابراین بهتر است نکات ایمنی و تعمیرات مایکروفر را رعایت کنید تا از هزینه تعمیرات جلوگیری کنید. در بخش ابتدایی به معرفی مایکروفر می‌پردازیم و نحوه کار آن را شرح می‌دهیم و در ادامه نکات ایمنی و تعمیرات مایکروفر را شرح می‌دهیم.

مقالات بیشتر: تعمیرات مایکروفر.

آیا مایکروفر ضرر دارد

مایکروفر چیست

نحوه کار مایکروفر به این طریق است که با تاباندن امواج الکترومغناطیسی موجب می‌شود که مولکول‌های غذا به جنبش درآیند و در نهایت غذا گرم و پخته می‌شود. فرکانس این امواج بین 300 تا چندین مگاهرتز است. برد این امواج بسیار کوتاه می‌باشد ولی میزان نفوذ بالایی دارند، حتی قادر هستند که از ذرات گرد و غبار عبور ‌کنند. ظروف پلاستیکی و شیشه‌ای که غذا در آن قرار می‌گیرد این امواج را عبور می‌دهند. اما ظروف فلزی این امواج را منعکس می‌کنند. طراحی این دستگاه‌ها به گونه‌ای می‌باشد که امواج با طول موج کوتاه را حبس کرده و هنگامی که در مایکروفر بسته باشد و آن را روشن نمایید، این امواج ساطع می‌شوند. در بخش بعدی مقاله نکات ایمنی و تعمیرات مایکروفر را ذکر می‌کنیم.

این را ببینید  دلایل کار نکردن ماکروفر

مایکروفر در زبان فارسی به معنی تندپز است. این دستگاه با پخت مواد غذایی در یک محیط بسته با دمایی یکنواخت، باعث می‌شود که تمامی قسمت‌های مواد غذایی کاملا یکسان پخته شود. ساده‌ترین نوع مایکروفر با برق کار می‌کند و دما را بین 100 تا 250 درجه سانتیگراد تنظیم می‌کند. بهترین نوع ظروف برای استفاده در مایکروفر، ظروف سرامیکی، آرکوپال، پیرکس و برخی از انواع ظرف‌های پلاستیکی هستند. ظروف فلزی و فویلی باعث ایجاد جرقه در در دستگاه می‌شوند. باید دقت نمایید که لبه ظروف دارای فلز نباشند. باید مطمئن باشید که درب دستگاه به طور کامل بسته شود همچنین واشر و یا جداره بین در و محفظه خوردگی نداشته باشد.

مقالات بیشتر: بدنه داغ و نحوه تعمیرات ماکروفر

نکات ایمنی و تعمیرات مایکروفر

مایکروفر دستگاهی پیچیده است و قطعات زیادی دارد. هرگونه آسیب به قطعات و اجزای داخلی دستگاه باعث می‌شود که فرآیند پخت و پز کامل انجام نشود و یا به فردی که در حال استفاده از مایکروفر است، آسیب وارد کند. همان‌طور که می‌دانیم، مایکروفرها دستگاه‌هایی هستند که برای پختن و گرم کردن غذا به کار می‌روند. بنابراین این دستگاه‌ها به طور مستقیم با سلامتی افراد در ارتباط است. عدم رعایت نکات ایمنی در زمان استفاده از مایکروفر می‌تواند باعث بروز آسیب‌دیدگی و مختل شدن عملکرد صحیح دستگاه شود. با مشاهده هرگونه آسیب نباید از مایکروفر استفاده نمود. در زیر برخی از آسیب‌ها را ذکر کردیم و در ادامه مقاله نکات ایمنی و تعمیرات مایکروفر را بررسی می‌کنیم:

  • شکستگی یا ترک خوردن شیشه مایکروفر.
  • شکسته بودن لولای درب دستگاه.
  • شکستگی پانل اصلی دستگاه.
  • خرابی و معیوب بودن قفل درب دستگاه.
این را ببینید  نحوه ریست کردن ماکروویو سامسونگ

تعدادی از نکات ایمنی مایکروفر

رعایت نکات ایمنی و تعمیرات مایکروفر بسیار پر اهمیت و در عین حال بسیار ساده است. با انجام چند نکته ساده می‌توان از هزینه‌های زیاد برای تعمیرات جلوگیری کرد. در این بخش چند نکته ساده را ذکرمی‌کنیم: بعد از هر بار استفاده، درون محفظه را با یک دستمال مرطوب پاک کنید. چربی، روغن و مواد غذایی نباید در درون محفظه انباشته شوند.  درب و لولای آن باید همیشه تمیز نگه داشته شوند.هیچ‌گاه با درب باز از دستگاه استفاده نکنید. در قسمت درب مایکروفر، سوئیچ‌هایی وجود دارد. وظیفه این سوئیچ‌ها این است که باز بودن درب دستگاه را تشخیص داده و مایکروفر را روشن نکند. باید توجه کنید که این سوئیچ‌ها سالم باشند و به درستی کار خود را انجام دهند.

دقت نمایید که در زمان گرم نمودن غذا بوسیله مایکروفر انواع ظروف پلاستیکی و یا نایلون را در محفظه قرار ندهید. مواد پلاستیکی هنگامی که در معرض امواج مایکروفر قرار می‌گیرند، واکنش شیمیایی نشان داده و این فرآیند می‌تواند به روی غذا تاثیرات مخربی داشته و در نهایت برای سلامتی شما بسیار خطرناک باشد. همچنین اگر ظرف پلاستیکی در مایکروفر قرار گیرد، ممکن است ذوب شده و علاوه بر ایجاد بو‌های نامطبوع در درون دستگاه، اتصال، سوختگی و مشکلات بعدی را ایجاد می‌کند. البته برخی از ظروف پلاستیکی را می‌توان در درون مایکروفر قرار داد. این ظروف با یک علامت در قسمت زیر ظرف مشخص شده‌اند.

سخن پایانی

مایکروفر دستگاهی است که با تاباندن امواج الکترومغناطیسی به مواد غذایی، باعث گرم کردن یا پختن آن می‌شود. در این مقاله به بررسی نکات ایمنی و تعمیرات مایکروفر پرداختیم. با رعایت نکات ایمنی  می‌توانید علاوه بر عدم پرداخت هزینه اضافی برای تعمیرات، با خوردن غذای مقوی در حفظ سلامتی خود و سایر اعضای خانواده، کوشا باشید.

این را ببینید  انتخاب ظروف مایکروویو

مقالات مرتبط: مشکلات ایمنی اجاق مایکروویو.

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × سه =