دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

فهرست مطالب

هیچ یک از شما از خاموشی ناگهانی ماکروفر خوشحال نمی شوید. اما علت این خرابی چیست؟ آیا راه حل های برای رفع آن وجود دارد؟ خاموشی ناگهانی می تواند علت های زیادی داشته باشد که در این مقاله به آن اشاره می کنیم.

خاموشی ناگهانی ماکروفر

خاموشی ناگهانی ماکروفر و بررسی فیوز

شایع ترین علت خاموشی ناگهانی ماکروفر، سوختن فیوز اصلی است. فیوز اصلی مایکروویو در صورت عبور جریان بیش از حد از آن، جریان الکتریسیته را قطع می کند. هنگامی که این اتفاق می افتد، فیوز “سوخته” در نظر گرفته می شود و قبل از شروع دوباره مایکروویو فیوز باید با فیوز جدید جایگزین شود. فیوز اصلی تنها فیوز موجود در اجاق های مایکروویو نیست. همچنین ممکن است فیوزهای حرارتی، فیوزهای حفره ای و محافظ های حرارتی وجود داشته باشند که در صورت گرم شدن بیش از حد مایکروویو، جریان الکتریکی را قطع می کنند. همه این قطعات را می توان با یک مولتی متر برای تأیید تداوم آزمایش کرد – یک مسیر الکتریکی پیوسته موجود در قطعه:

  • قبل از شروع آزمایش، سیم برق اجاق مایکروویو را از برق بکشید.
  • از آنجایی که خازن های ولتاژ بالا مورد استفاده در مایکروویو ممکن است حتی پس از جدا شدن سیم برق شارژ خود را حفظ کنند، توصیه می شود خازن را قبل از سرویس تخلیه کنید. می توانید این کار را با قرار دادن یک تیغه پیچ گوشتی روی هر مجموعه از پایانه های خازن انجام دهید (در هنگام انجام این کار از لمس تیغه خودداری کنید).
  • فیوز یا محافظ حرارتی را از دستگاه خارج کنید.
  • چرخش مولتی متر را به پایین ترین حالت برای «اهم مقاومت» بچرخانید.
  • سرب سیاه را به یکی از پایانه های قطعه و سرب قرمز را به ترمینال دیگر لمس کنید.
  • اگر نمایشگر متر مقاومت صفر اهم را نشان دهد، قطعه دارای تداوم الکتریکی است. اگر صفحه‌نمایش کنتور تغییر قابل‌توجهی نشان نمی‌دهد، قطعه فاقد پیوستگی است، به این معنی که منفجر شده و باید تعویض شود.
این را ببینید  مشکلات و خطاهای رایج مایکروویو و راه حل آنها

به خاطر داشته باشید که سوختن فیوز اغلب به دلیل معیوب بودن سوئیچ درب ایجاد می شود.

مقالات بیشتر: نکاتی برای تعمیر مایکروویو پر سر و صدا

سوئیچ درب معیوب می تواند از کارکرد مایکروویو جلوگیری کند

برای خاموشی ناگهانی ماکروفر اکثر مایکروویوها دارای سه یا چهار کلید در هستند که به دستگاه اجازه می دهد پس از بسته شدن کامل درب شروع به کار کند یا گرم شود. سوئیچ درب معیوب از کارکرد مایکروویو حتی پس از بسته شدن در جلوگیری می کند. همانند فیوزها و محافظ حرارتی، می‌توانید هر کلید درب را از نظر تداوم آزمایش کنید تا مشخص کنید که آیا یکی از آنها خراب شده است یا خیر:

  • سوئیچ های درب دو ترمینال یا قبل از فعال شدن سوئیچ تداوم دارند یا بعد از آن. کلیدهای در سه ترمینال دارای یک ترمینال “مشترک”، یک ترمینال “به طور معمول بسته” هستند که تداوم را قبل از فعال شدن سوئیچ فراهم می کند، و یک ترمینال “به طور معمول باز” که تداوم را پس از فعال شدن سوئیچ فراهم می کند.
  • برای کلیدهای دو ترمینال، سرب سیاه را به یک ترمینال و سرب قرمز را به ترمینال دیگر لمس کنید، سپس کلید را فعال کنید. اگر نمایشگر متر مقاومت صفر اهم را نشان دهد، سوئیچ تداوم دارد. اگر نمایشگر کنتور تغییر قابل توجهی را نشان ندهد، سوئیچ تداوم ندارد و معیوب است.
  • برای کلیدهای سه ترمینال، سرب سیاه را به ترمینال “مشترک” و سرب قرمز را به ترمینال “به طور معمول بسته” لمس کنید. نمایشگر مولتی متر باید مقاومت صفر اهم را نشان دهد. سرب قرمز رنگ را به ترمینال “به طور معمول باز” ببرید و مولتی متر باید تداوم را فقط پس از فعال شدن کلید نشان دهد.
  • توجه داشته باشید، اگر سوئیچ درب دو ترمینال یا سه ترمینال از نظر تداوم مثبت باشد در حالی که نباید، به احتمال زیاد کلید بسته شده است.
این را ببینید  خاموش نشدن مایکروویو

خاموشی ناگهانی ماکروفر و خرابی برد کنترل اصلی

برای خاموشی ناگهانی ماکروفر اگرچه این یک علت رایج نیست، یک برد کنترل اصلی معیوب می تواند از کارکرد مایکروویو نیز جلوگیری کند. از آنجایی که آزمایش دقیق برد کنترل دشوار است، قبل از اینکه بخواهید بورد را تعویض کنید، باید تأیید کنید که فیوزها، محافظ حرارتی و کلیدهای درب همگی پیوستگی الکتریکی دارند و به طور عادی کار می کنند.

هشدار ایمنی

به دلیل ولتاژ بالا و جریان بالای استفاده شده توسط اجاق های مایکروویو، توجه داشته باشید که تعمیر این دستگاه در صورت عدم رعایت اقدامات احتیاطی، خطر قابل توجهی برای آسیب دیدگی یا مرگ دارد. همیشه باید قبل از هر گونه جداسازی، مایکروویو را از برق بکشید. از آنجایی که خازن های ولتاژ بالا مورد استفاده در مایکروویو ممکن است حتی پس از قطع مایکروویو شارژ خود را حفظ کنند، توصیه می کنیم فقط متخصصان مجرب به قطعات داخلی دسترسی داشته باشند و آن ها را تعویض کنند.

آموزش تعویض خازن مایکروویو

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × پنج =