دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

فهرست مطالب

با پیشرفت تکنولوژِی، محصولات و لوازم خانه در مدل‌های مختلف به بازار عرضه می‌شوند. در این میان لوازم آَشپزخانه سهم بیشتری داشته و برای بالا بردن سرعت و کیفیت در آشپزی، مدل‌های مختلفی به کاربران عرضه شد. یکی از محصولات مهم مایکروفر است. مایکروفر هم همانند سایر لوازم برقی پس از مدتی دچار اصطحلاک شده و نیاز به تعمیر دارند. مگنترون یکی از قطعات مهم در مایکروفر است که باید در زمان تعمیر بررسی گردد. به دلیل سیستم پیچیده، تعمیرات مایکروفر و مگنترون نیاز به مهارت و دانش دارد. درادامه مقاله به بررسی موضوع تعمیرات مایکروفر و مگنترون می‌پردازیم.

مقالات بیشتر: تعمیرات مایکروفر.

اجزای مگنترون

مگنترون چیست

سولاردام یا مگنترون مایکروفر یا لامپ اشعه، قطعه اصلی در زمان گرم کردن یا پختن غذا می‌باشد. مواد غذایی که در دورن محفظه مایکروفر قرار می‌گیرند بوسیله امواج رادیویی که طول موج کوتاهی دارند، گرم می‌شوند. ولتاژهای بالا در حد 3 تا 5 هزار ولت، بوسیله قطعاتی مانند دیودها، خازن‌ها، ترانس‌های ولتاژ و … به امواج تبدیل می‌شوند. این امواج با برخورد به سطح مواد غذایی باعث می‌شوند که مولکول‌ها به جنبش درآمده و باعث ایجاد گرما شوند.

مایکروفر از قطعات و اجزای مختلف الکترومکانیکی تشکیل شده است. هنگامی که تمامی این اجزا به درستی با هم کار می‌کنند، مواد غذایی به خوبی گرم می‌شوند. مگنترون یکی از قطعات مهم در مایکروفر است که وظیفه تولید امواج رادیویی یا طول موج کوتاه را بر عهده دارد. برای اینکه مگنترون به درستی کار کند به ولتاژ بالایی نیاز دارد که این ولتاژ توسط ترانس‌های ولتاژ بالا تامین می‌شود. اگر این قطعه معیوب شود، گرم کردن غذا انجام نمی‌شود و مایکروفر عملا از کار می‌افتد. بنابراین تعمیرات مایکروفر و مگنترون یکی از شاخه‌های مهم در زمینه تعمیر مایکروفر است. در ادامه به بررسی دلایل خرابی و نحوه تعمیرات مایکروفر و مگنترون می‌پردازیم.

این را ببینید  فن خروجی مایکروویو

دلایل خرابی و نحوه تعمیرات مایکروفر و مگنترون

خرابی و از کار افتادن قطعه مگنترون در مایکروفر دلایل متفاوتی دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم. با بروز مشکل در عملکرد دستگاه، تعمیرات مایکروفر و مگنترون باید توسط تعمیرکار و تکنیسین از نمایندگی مجاز، انجام شود. زیرا برخورد اشعه مایکروفر با بدن و چشم بسیار خطرناک است و باعث سوختگی روی پوست و آب مروارید در چشم می‌شود.

ظروفی که درون محفظه برای گرم کردن یا پختن غذا قرار می‌دهید نباید از جنس فلزی باشد. این نوع از ظروف باعث جرقه زدن در بدنه میکروفر می‌شوند. بروز جرقه باعث می‌شود که مگنترون از کار بیافتد. دورن محفظه مگنترون باید همیشه تمیز بوده  و عاری از هرگونه پسمانده غذا یا چربی باشد. باید به این مورد دقت نمود که اگر چربی روی قطعه مگنترون را بگیرد، این قطعه نمی‌تواند به درستی کار خود را انجام دهد. اگر به بدنه مایکروفر ضربه وارد شود ممکن است باعث شکستکی و آسیب جدی به مگنترون شود. در این حالت برای تعمیرات مایکروفر و مگنترون، کاری نمی‌توان انجام داد و این قطعه باید با یک قطعه اصل، تعویض شود. محل نامناسب دستگاه، مستهلک شدن بخاطر استفاده مکرر، تنظیم برنامه پخت با زمان بالا و … از دلایل دیگری هستند که به تعمیر مگنترون نیاز است.

مقالات بیشتر: نحوه تعمیر بسته نشدن درب مایکروویو

نحوه تست برای انجام تعمیرات مایکروفر و مگنترون

برای شروع تعمیرات مایکروفر و مگنترون ابتدا باید این قطعه را تست کنید و از معیوب یا سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید. برای این کار ایتدا پیچ‌های کاور را باز کنید. سپس خازن را تخلیه کنید و بعد خازن‌هایی که به لامپ مگنت متصل شده‌اند را باز کنید. در این مرحله برای اندازه‌گیری مقاوت، مطابق با شکل زیر، مولتی‌متر را روی ترمینال‌ها قرار دهید. عددی که روی صفحه نمایش مولتی‌مترنمایش داده می‌شود باید زیر یک اهم باشد. در این صورت میفهمیم که رشته الکتریکی که درون لامپ مگنترون قرار گرفته به خوبی کار می‌کند. اما اگر عددی که روی صفحه نمایش مولتی متر نمایش داده می‌شود بیشتر از 1 است یا عبارت OL پدیدار می‌گردد به این معنی است که، قطعه معیوب بوده و باید اقدام به تعمیرات مایکروفر و مگنترون نمود. البته در این حالت این قطعه قابل تعمیر نبوده و باید تعویض شود.

این را ببینید  علت اصلی کار نکردن دکمه ماکروفر

تست مگنترون

علائم ظاهری در یک مگنترون معیوب

مگنترونی که در اثر عوامل مختلف آسیب دیده و معیوب است، دارای یکسری نشانه‌های ظاهری است. اگر هر کدام از این نشانه‌ها را مشاهده نمودید، دیگری نیاز نیست که مراحل قبل را برای تست آن انجام دهید و با برخورد به این علائم برای تعمیرات مایکروفر و مگنترون نمی‌توانید کاری انجام دهید. در نهایت باید قطعه را خارج نموده و تعویض نمایید. برخی از این علائم به این شرح می‌باشند: سوختگی نازل اشعه خروجی، شل شدن و خرابی ظاهر رادیات‎ها، سوختگی قسمت درزگیر، ترک خوردن یا شکستکی آهنربا.

سخن پایانی

مگنترون قطعه‌ای است که امواج با ولتاژ بالا را به امواج با طول موج کوتاه تبدیل می‌کند تا به بافت مواد غذایی نفوذ کنند و با به حرکت در آوردن مولکول‌های آن، باعث گرم شدن شوند. اگر مایکروفر غذا را گرم نمی‌کند و پس از بررسی به این نتیجه رسیدید که مشکل از مگنترون است، این قطعه باید تعویض شود و برای تعمیرات مایکروفر و مگنترون کاری نمی‌توانید انجام دهید. هنگامی که مشکل جرقه زدن وجود دارد با تعویض فیلتر میکا و موجبر می‌توان مشکل را حل نمود. به دلیل وجود ولتاژ بالا برای انجام این کار، توصیه می‌شود این کار را در منزل انجام ندهید.

مقالات مرتبط: جایگزینی مگنترون مایکرووفر.

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 2 =