دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

فهرست مطالب

اجاق های مایکروویو لوازم آشپزخانه هستند که برق را به امواج الکترومغناطیسی موسوم به مایکروویو تبدیل می کنند. این امواج می توانند مولکول های موجود در غذا را تحریک کرده و باعث ایجاد لرزش، چرخش به اطراف و درگیری با یکدیگر شوند – این انرژی را به گرما تبدیل می کند.  مایکروویو در درجه اول بر روی مولکول های آب تأثیر می گذارد اما همچنین می تواند باعث گرم شدن چربی ها و قندها شود – فقط به میزان کمتری از آب.

آیا تابش می تواند به شما آسیب برساند؟

اجاق های مایکروویو تابش الکترومغناطیسی تولید می کنند. این مسئله را ممکن است بخاطر مفهوم منفی تابش دریافت کنید. با این حال، این نوع تابش مرتبط با بمب های اتمی و بلایای هسته ای نیست. اجاق های مایکروویو تابش غیر یونیزه تولید می کنند، که مشابه تابش از تلفن همراه شما است – البته بسیار قوی تر. بخاطر داشته باشید که نور نیز تابش الکترومغناطیسی است، بنابراین واضح است که همه تابش ها بد نیست. اجاق های مایکروویو دارای محافظ فلزی و صفحه های فلزی بالای پنجره هستند که از خروج تابش از اجاق جلوگیری می کنند، بنابراین خطر آسیب دیدن وجود ندارد.

فقط برای اینکه در سمت امن باشید، صورت خود را به پنجره فشار ندهید و سر خود را حداقل 1 فوت (30 سانتی متر) از اجاق گاز دور نگه دارید. تابش با فاصله به سرعت کاهش می یابد. همچنین از سالم بودن اجاق مایکروویو خود اطمینان حاصل کنید. اگر قدیمی یا شکسته است – یا اگر درب به درستی بسته نمی شود – تهیه درب جدید را در نظر بگیرید.

این را ببینید  تفاوت مایکروویو و اجاق های معمولی

بخوانید: دکمه تنظیم ماکروویو

تأثیرات بر محتوای مواد مغذی

هر نوع پخت و پز باعث کاهش ارزش غذایی مواد غذایی می شود. عوامل اصلی ایجاد کننده دما، زمان پخت و روش آن هستند. در هنگام جوشاندن، مواد مغذی محلول در آب ممکن است از غذا نشت کنند.

تا آنجا که به مایکروویو می رود، زمان پخت و پز به طور کلی کوتاه و دما پایین است. به علاوه، غذا معمولاً جوشانده نمی شود. به همین دلیل، شما انتظار دارید که اجاق های مایکروویو مواد مغذی بیشتری نسبت به روش هایی مانند سرخ کردن و جوشاندن در خود داشته باشند.

طبق دو بررسی انجام شده، مایکروویو ارزش مواد مغذی را بیش از سایر روشهای پخت و پز کاهش نمی دهد . یک مطالعه بر روی 20 سبزیجات مختلف اشاره کرد که مایکروویو و پخت آنتی اکسیدان ها را بهترین حفظ می کند، در حالی که پخت و پز تحت فشار و بدترین حالت را انجام می دهد.

با این حال، یک مطالعه نشان داد که فقط 1 دقیقه مایکروویو برخی از ترکیبات مقابله با سرطان در سیر را از بین برد، در حالی که این کار در اجاق معمولی 45 دقیقه به طول انجامید. مطالعه دیگری نشان داد مایکروویو 97٪ آنتی اکسیدان های فلاونوئید موجود در کلم بروکلی را از بین می برد، در حالی که جوشاندن فقط 66٪ را از بین می برد.

این مطالعه غالباً به عنوان شواهدی مبنی بر تخریب مایعات مایکروویو در غذا ذکر می شود. با این حال، آب به کلم بروکلی مایکروویو اضافه شد، که توصیه نمی شود. به خاطر داشته باشید که نوع غذا یا ماده مغذی گاهی اوقات مهم است.

این را ببینید  استاندارد ایمنی اجاق مایکروویو

گرم کردن شیر انسان در مایکروویو توصیه نمی شود زیرا می تواند به عوامل ضد باکتری در شیر آسیب برساند. به غیر از چند استثنا، مایکروویو تمایل دارد مواد مغذی را به خوبی حفظ کند.

از ظروف پلاستیکی خودداری کنید

بسیاری از پلاستیک ها حاوی ترکیبات برهم زننده هورمون هستند که می توانند صدمه بزنند. یک نمونه قابل توجه بیس فنول-A (BPA) است که با شرایطی مانند سرطان، اختلالات تیروئیدی و چاقی در ارتباط است. با گرم شدن، این ظروف ممکن است ترکیبات را به مواد غذایی شما بریزند.

به همین دلیل، غذای خود را در یک ظرف پلاستیکی مایکروویو نکنید، مگر اینکه برچسب آن در مورد مایکروویو باشد.

این احتیاط خاص مایکروویو نیست. گرم کردن غذای خود در داخل یک ظرف پلاستیکی یک ایده بد است – مهم نیست که از کدام روش پخت استفاده می کنید.

بخوانید: خاموش شدن ماکروویو

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + 13 =